Group 33959
Sloneek Inteligence -
Vaše celé HR v jedné konverzaci 🔥
Získat přístup

Jak efektivně změřit onboarding experience pomocí průzkumu

Měření onboardingu pomocí dotazníků - ilustrační obrázek

Onboarding je klíčovou součástí employee experience a proto je nutné správně nastavit celý proces zaškolení a adaptace nového zaměstnance.

Proč je důležité mít dobře nastavený onboarding?

První tři měsíce jsou rozhodující – a to z několika úhlů pohledu:

  • Lidský pohled: Budování vztahu a pocitu psychologického bezpečí přes interakce a zkušenosti.
  • Manažerský pohled: Efektivní předání know-how novému zaměstnanci.
  • Datový pohled: Snížení nákladů a času při hledání náhrady, pokud by zaměstnanec odešel ve zkušební době.

Kvalitní onboarding experience vede k vyšší angažovanosti, produktivitě a loajalitě zaměstnanců. Více o onboardingu se dočtete zde.

Moderní přístup k onboardingu se Sloneekem

Onboarding neměl být jen formalitou prvních dnů, ale promyšleným procesem, který nováčka provede prvními týdny i měsíci ve firmě.

Klíčové body přístupu zahrnují:

  • Příprava ještě před nástupem – nový kolega má k dispozici přístup k informacím, dokumentům a úkolům ještě před svým prvním dnem.
  • Strukturovaný plán adaptace – jasně definované kroky, co se kdy naučí a kdo mu bude pomáhat.
  • Digitální podpora – využití nástrojů, které umožní sledovat plnění úkolů, podepisovat dokumenty online a mít přehled o průběhu onboardingu.
  • Zapojení celého týmu – nejen HR, ale i manažerů a kolegů, aby se nový zaměstnanec cítil součástí firmy od prvního dne.

Proč do onboardingu zapojit zpětnou vazbu nováčků

Důležitou součástí onboardingu experience je také zpětná vazba od nových zaměstnanců. Skvěle funguje mít naplánovaná osobní setkání, jak s HR, tak s přímým nadřízeným, kde se probírají první dojmy a pocity.

Pokud chcete mít všechna data na jednom místě, můžete zpětnou vazbu sbírat pomocí onboardingového průzkumu. Je to výborná volba, protože:

  • získáte cenná data, na kterých můžete dál stavět,
  • průzkum pomáhá zlepšovat celý onboardingový proces,
  • podporuje udržení zaměstnanců a zvyšuje jejich spokojenost, motivaci i produktivitu,
  • dává firmě možnost slyšet hlas nováčků „z první ruky“,
  • odhaluje problémy včas a umožňuje jejich rychlou nápravu,
  • posiluje kulturu průběžné zpětné vazby už od prvních dnů ve firmě.

Jak vytvořit dobré otázky do onboardingového průzkumu

Můžete střídat různé typy otázek:

  • Otevřené otázky – umožňují nováčkovi vyjádřit se vlastními slovy.
  • Číselné škály (1–10) – pro rychlé hodnocení.
  • Likertova škála (Souhlasím / Nesouhlasím) – pro měření pocitů či míry souhlasu.
  • Ano/Ne – rychlé a jasné odpovědi.

Doporučujeme otázky rozdělit do vyhraněných celků, které nováčkům pomůžou se lépe zamyslet nad jednotlivými fázemi. Můžete se zaměřit zejména na technikálie onboardingu (proces, atd), nebo se zaměřit i na fungování v týmu a vztahy. Průzkumů může být víc – po týdnu, měsíci, 3 měsících – nebo to můžete spojit a zaměstnanec dostane průzkum po 2 měsících ještě ve skušební době.

Příklady otázek podle fáze onboardingu

1. Preboarding (před nástupem)

  • Jaká byla vaše zkušenost před nástupem?
  • Co vám nejvíce pomohlo připravit se na první den?
  • Byly instrukce k prvnímu dni jasné?
  • Získali jste všechny potřebné informace (např. přístup, kontakty)?
  • Měli ste všechni informace k dispozici včas?
  • Jaká byla komunikace ze strany firmy?
  • Je něco, co by ste přidali nebo vynechali?

2. Po prvním týdnu/měsíci:

  • Jak hodnotíte tempo onboardingu?
  • Co by zlepšilo váš první den / týden / měsíc?
  • Cítíte se ve firmě vítáni?
  • Dostali jste dostatek podpory od HR?
  • Dostali jste dostatek podpory od vašeho manažera?
  • Dostali jste dostatek podpory od vašeho týmu?
  • Je vám jasné, co se od vás očekává?
  • Odpovídá vaše práce popisu pozice?
  • Máte k dispozici všechny potřebné nástroje (software, hardware, jiné).
  • Je něco, co vám chybí ve vaši práci?
  • Máte stanovené cíle na nejbližší období?
  • Co se vám nejvíc líbí a v čem by sme měli nadále pokračovat?

3. Po 2-3 měsících:

  • Jak se vám podařilo navázat vztahy s klíčovými kolegy?
  • Chápe­te svou roli v kontextu cílů firmy?
  • Připravil vás dostatečně onboarding na vaši roli?

4. Pro remote zaměstnance

  • Co by zlepšilo vaše propojení s týmem?
  • Máte přístup k potřebným informacím?
  • Probíhají pravidelné check-iny s manažerem?
  • Jak hodnotíte komunikaci s týmem, manažerem, celkově?
  • Co by jste uvítali nebo změnili na vašem workflow?

Je na vás, jestli si zvolíte škály, ano/ne, nebo otevřené otázky. Důležité je, abyste dostali potřebné informace a uměli je rychle a efektivně zanalyzovat. Nedoporučujeme příliš mnoho otevřených otázek. Možná by mohla být vhodná alternativa otázek ve stylu “start – stop – continue” metody a to:

  1. Co by mělo v onboardingovém procesu zůstat?
  2. S čím by jsme v onboardingovém procesu měli přestat?
  3. V čem máme pokračovat?
  4. Otevřená otázka – cokoliv, co by ste chtěli dodat 🙂
Neztrácejte čas s papírovými dotazníky, existuje spuousta možností jak efektivně změřit onboarding
Neztrácejte čas vyhodnocováním jednotlivých dotazníků v papírové či eletronické formě, zkuste zapojit AI.

AI průzkumy: síla zpětné vazby bez ztráty času

Sloneek nabízí inteligentní modul AI průzkumy, který má potenciál výrazně zefektivnit sběr zpětné vazby ve firmě, a to i v kontextu onboardingu. Zde je, čím se vyznačuje:

Princip fungování a hlavní přínosy

  • Ušetří až 90 % času díky nástroji, který automaticky generuje dotazníky, vyhodnocuje data a dokáže nabídnout chytrá doporučení. 
  • Nabízí flexibilitu: průzkumy mohou být anonymní či veřejné, obsahovat uzavřené (checkbox), škálové hodnocení (např. 0–5), otevřené otázky.
  1. Generování průzkumů pomocí AI: Potřebujete během onboardingového procesu rychle sestavit dotazník? Stačí zadat, co chcete zjišťovat, a AI ho vytvoří během okamžiku, se stovkami přednastavených promptů a optimalizovaných parametrů. Je tam také multijazyčné zpracování a inteligentní plánování, které zvyšuje zapojení respondentů.
  2. Analýza dat & přehledná vizualizace: Výsledky se automaticky zobrazí v přehledných grafech. Data můžete filtrovat podle týmů nebo lokalit a exportovat do formátů CSV, PNG či SVG.
  3. Chytrá doporučení z dat rovnou k akci: Sloneek AI nabízí nejen shrnutí dat, ale i interpretaci a konkrétní návrhy řešení. Dokáže predikovat dlouhodobé trendy a usnadní vám rozhodování, co dál.

Ušetříte 20 hodin týdně
na HR procesech a operativě.

Závěr – jak na lepší onboarding experience

Kvalitní onboarding je klíčovým faktorem pro úspěch nového zaměstnance i celé firmy. Správně nastavený proces podporuje zapojení, produktivitu a loajalitu, a to jak z lidského, tak manažerského a datového pohledu. Nezbytnou součástí je sběr zpětné vazby od nováčků – osobní setkání, průzkumy nebo AI nástroje umožňují identifikovat problémy včas a zlepšovat onboardingový proces průběžně. Strukturované otázky, pravidelné check-iny a moderní digitální nástroje jako Sloneek nejen usnadňují adaptaci zaměstnanců, ale také poskytují cenná data pro strategické rozhodování a podporují kulturu otevřené zpětné vazby od prvních dní ve firmě.