Neférové zacházení na pracovišti
Neférové zacházení na pracovišti je silné téma, které může zanechat mnoho následků – a to jak na zaměstnancích, tak na zaměstnavateli a jeho firemní značce. Jde o situace, kdy se se zaměstnanci zachází jinak než s ostatními – bez jasného důvodu. Někdy jde o drobnosti, jindy o dlouhodobé přehlížení, znevýhodňování nebo otevřenou šikanu. A to může velmi rychle vyeskalovat nejen k zníženému výkonu a angažovanosti, ale také k zdravotním problémům.
Co je to neférové zacházení v práci?
Pod tímto pojmem rozumíme jakékoli nerovné, ponižující nebo diskriminační jednání na pracovišti. Typické příklady neférového zacházení v práci zahrnují:
- rozdílné odměňování za stejnou práci,
- upřednostňování vybraných zaměstnanců při povýšení,
- záměrné vylučování z porad či projektů,
- kritiku bez konstruktivní zpětné vazby,
- šíření pomluv nebo ponižující komentáře,
- ignorování žádostí o školení nebo rozvoj,
- diskriminaci z důvodu pohlaví, věku, těhotenství, zdravotního stavu či původu.
Chcete se podívat, jakým způsobem vám může Sloneek pomoci s neférovým zacházením na pracovišti? Podívejte se na náš modul schránka důvěry.
Diskriminace na pracovišti
Diskriminace v zaměstnání je právně zakázaná a vztahuje se na ochranu osob na základě rasy, pohlaví, věku, zdravotního postižení, náboženství, orientaci a podobně. Zaměstnavatelé mají povinnost vytvářet inkluzivní prostředí, zabraňovat obtěžování a poskytovat přiměřené úpravy pracoviště pro zaměstnance se zdravotním omezením. Nedodržení těchto povinností může vést k právním postihům, ztrátě důvěry i reputačním škodám.
Dopad diskriminace
Diskriminace negativně ovlivňuje psychické i fyzické zdraví zaměstnanců, snižuje morálku a produktivitu a může vést ke zvýšené fluktuaci. Na úrovni organizace ohrožuje firemní kulturu i pověst zaměstnavatele.
Jak může HR a vedení pomoci
Z pohledu HR a vedení firem je klíčové budovat kulturu férovosti – kde má každý zaměstnanec jistotu, že s ním bude zacházeno s respektem. Hraje klíčovou roli v prevenci a řešení diskriminace. HR by mělo vytvářet směrnice proti obtěžování, školit zaměstnance, zajišťovat spravedlivé procesy náboru, odměňování i povyšování a poskytovat bezpečné prostředí pro hlášení stížností. HR také chrání firmu tím, že dokumentuje stížnosti a podniká nápravná opatření. Vedení by jim mělo být velkou oporou.
Praktické kroky mohou zahrnovat:
- pravidelné školení manažerů o férové komunikaci,
- transparentní pravidla odměňování a hodnocení výkonu,
- interní kodex etického chování,
- dostupné a bezpečné kanály pro hlášení problémů – zařídit cesty pro zaměstnance, jak se mohou svěřit – i anonymně. Nejčastěji se tvoří směrnice, ve které zaměstnanec najde konkrétní postup, co má dělat, koho má kontaktovat a jakým způsobem. Může to být emailem, telefonicky, osobně, nebo anonymním listem, který vloží do speciální schránky. Zároveň musí zaměstnanec vědět, kdo má k informacím přístup a co se bude dít dál.
Jak reagovat na neférové zacházení (z pohledu zaměstnance)
- Promluvte si s nadřízeným nebo HR. Někdy pomůže otevřený rozhovor – pokud možná bez emocí, věcně a s konkrétními příklady. Doporučujeme promluvit si nejprve s člověkem, u kterého pociťujete tento typ chování. Pokud v něm/ní nemáte důvěru, nebo je situace už vyhrotěnější (například obtěžování, šikana), HR by mělo být vaším partnerem, který dokáže situaci zanalyzovat a pomoci najít řešení.
- Pište si záznamy.Ukládejte si e-maily, poznámky a konkrétní příklady situací. Tyto informace mohou být důležité, pokud budete chtít podat stížnost nebo konzultovat právní kroky. Když se takové situace dějí osobně, je dobré mít svědky.
- Zjistěte, jak podat stížnost.Většina firem má interní proces – etickou linku, anonymní formulář nebo možnost obrátit se na důvěrnou osobu. Pokud interní cesta nepomůže, můžete se obrátit na Státní úřad inspekce práce (v ČR).
- Zvažte právní pomoc.Pokud máte důkazy o diskriminaci nebo dlouhodobém neférovém zacházení, je možné se obrátit na advokáta specializovaného na pracovní právo. Ten vám poradí, zda je možné zaměstnavatele žalovat nebo situaci řešit jiným způsobem. V případě závažného porušení může jít až o pracovnoprávní žalobu.
Kdy má smysl žalovat zaměstnavatele?
Žaloba je krajní možností, ale někdy je nutná – například pokud neférové zacházení na pracovišti zahrnuje šikanu, diskriminaci, neoprávněné ukončení pracovního poměru a nikdo (ani z HR) vám nechce nebo neví pomoci. Advokát vám pomůže posoudit, zda máte dostatek důkazů a jaký je reálný postup. Často už samotná právní konzultace vede k tomu, že se zaměstnavatel začne chovat korektněji. Otázka pak je, zda chcete v takovém prostředí dále pracovat.
Závěr
Neférové zacházení na pracovišti není jen individuálním problémem – dotýká se celé firemní kultury a důvěry mezi lidmi. Každý zaměstnavatel by měl usilovat o prostředí, kde se s každým zachází s respektem, spravedlivě a transparentně. Stejně tak by zaměstnanci měli mít jistotu, že jejich hlas bude vyslyšen a že jakýkoli problém lze bezpečně řešit.
Férovost, otevřená komunikace a jasně nastavené procesy nejsou jen „hezké na papíře“ – jsou základem zdravých pracovních vztahů, dlouhodobé loajality i dobré pověsti firmy. Ať už jste zaměstnanec, manažer nebo HR, odpovědnost za férové zacházení máme všichni.
Jsme tu pro vás
Můžeme vám pomoci?
Naši experti zodpoví otázky, ukážou vám Sloneek a pomůžou modernizovat vaše HR.
- Špičkový onboarding
- Představení všech funkcionalit
- Prezentace a nabídka vašemu HR na míru
- Odpověď na jakékoli dotazy







