Spoluzakladatel @Sloneeka, HR Nadšenec a Customer Hapiness Lead Milan Rataj

IMG_6438 2

Sloneek se představuje – Nr.1 Milan Rataj

Milan patří k zakladatelům Sloneeka. Stál u zrodu aplikace iDovolenka a je zkušeným a praxí ošlehaným HR konzultantem. Ve Sloneeku je zodpovědný za Customer Happines a vše kolem HR. Vystudoval andragogiku a marketing a v obou oborech získal doktoráty. Kromě práce ve Sloneeku se věnuje evangelizaci kompetenčního modelu rozvoje zaměstnanců, přednáší na vysokých školách andragogiku a je místopředseda Akademického klubu České Andragogické Společnosti.

Milane, jak a proč vlastně vznikl Sloneek? 

Vše odstartoval nápad Vaška Martina, který konzultoval marketing v jedné společnosti, kde vypisovali žádosti na dovolené na papírky. Přišel s nápadem, že by v moderním světě taková agenda mohla být digitalizovaná. Společně jsme tedy vymysleli projekt “iDovolenka” a sehnali programátory, kteří by náš nápad zhmotnili. Souběžně jsem se ale na jiném projektu potkal s Filipem Lukáčem, mladým kodérem a hackerem, a nabídl mu práci na iDovolence, která potřebovala předělat. Filip přepsal za 2 měsíce 2 roky předešlé práce a my mohli systém dále rozvíjet. Ten ale narazil na technické limity a mi věděli, že je třeba vytvořit verzi 2.0. Na tu jsme získali investici od Vision Ventures a vznikla tak nová aplikace Sloneek. Místo nástroje na dovolené to ale už byla plnohodnotná aplikace na řízení HR.

O vzniku Sloneeka máme tedy už jasno, ale co tě vlastně k HR přivedlo?  

Já jsem se dlouhou dobu věnoval marketingovým konzultacím. A z pohledu marketingu jsou jedním z nejdůležitějších vstupů lidé. Bez nich se firma neobejde. Nepostradatelnou složkou jsou ale pro firmu i vlastní lidé, o které by se firma měla dobře starat. Ten lidský element jsem tedy v práci vnímal vždycky. No a pak přišel moment, kdy jsem si na škole v podstatě náhodou vybral obor andragogiky, přes který jsem se dostal k personalistice a k oblasti learn & development. Mezi tím jsem se během své konzultační činnosti i v rámci tvorby Sloneeka stále více potkával s HR a o pomyslný vrchol se pak postarala zakázka na organizační změnu 200hlavé technologické agentury. Do HR jsem tedy tak postupně vplouval od roku 2013, kdy jsem odešel z reklamy.

Pamatuješ si na vůbec prvního klienta, kterého jste pro Sloneeka získali?  

Prvního klíčového klienta jsme získali díky kontaktům. Vždycky jsem měl dobrý networking a dobré vazby v marketingových agenturách. Logicky jsem šel tedy po kontaktech, které jsem znal. První spolupráce tak vznikla díky známosti a důvěře.

Jak se Sloneek dál vyvíjí a co jej čeká v následujících letech?

Dynamika je hodně rychlá a vývoj byl dost punkový. Teprve s investicí se podařilo získat dostatek specializovaných lidí na organizovaný vývoj plnohodnotného HR systému. První roky jsem neznal nic jiného než ostražitost a strach spojený s očekáváním. Tým má velký tah na branku a obrovský drive. Bylo hodně těžké firmu sladit, nastavit procesy, naučit se mezi sebou komunikovat a zároveň i odpočívat.

S další investicí nás nyní čeká rozšíření týmu. To bude zkouška, protože dorazí spousta nové energie a bude těžké ji sladit s aktuální firemní kulturu. Zapojit nové tváře do firmy a sladit vzájemná očekávání je ta nejtěžší disciplína a pro nás to bude hlavní priorita.

Co se týče produktu, v ten máme naprostou důvěru. Díky konkurenčním srovnáním už teď víme, že jsme o dost dál než někteří jiní západní poskytovatelé. Důležité je tedy vydržet, prosadit se a ukázat, že nejsme outsider.

Kde tedy vidíš Sloneeka za 5 let?  

Pevně věřím, že tým zůstane stejný a jen bude aspoň 4krát větší. A pevně doufám, že se podaří zachovat rodinnou atmosféru, jaká je ve firmě teď. Produktově věřím, že máme na to, abychom dobyli Evropu.

Sloneek je tu od roku 2017. Jaký je podle tebe jeho dosavadní největší úspěch?  

Za největší úspěch Sloneeka považuji to, že se nám podařilo poskládat skvělý tým. Kdybych věděl, jak se nám to podařilo, už bych na to vydal e-book nebo napsal učebnici. Hodně to ale asi vychází z vnitřní kultury firmy a snad i náhody a štěstí. Snažíme se zůstat rodinná a kamarádská firma, která je otevřená a váží si zpětné vazby od jakéhokoli zaměstnance.

Máš naopak něco, co bys označil za největší fuck-up? 

Za mě asi špatný a urychlený hiring v týmu. Párkrát se nám to stalo ve snaze zkrátit si cestu. 

Zmiňoval jsi, že úspěchem je pro tebe hlavně tým. Co by podle tebe měl umět dobrý leader? Dá se leadership naučit anebo je to hodně o dispozicích? 

Naučit se dá asi všechno, pokud tomu chce člověk věnovat čas. To, k čemu nemá člověk dispozice, se akorát bude učit déle. Jádro leadershipu je, že šéf musí stát uprostřed týmu, a ne nad ním. Pokud to někdo nedokáže, obtížně se bude trénovat v ostatních dovednostech.  Leader musí pochopit, co je pro jednotlivé kolegy dlouhodobou motivací a co je naopak demotivuje. Penězi lidi motivuješ jen krátkodobě. Daleko důležitější než peníze jsou třeba dopad nebo smysl mé práce.

A na závěr nám prozraď něco o sobě. Co děláš, když nepracuješ? 

Často se účastním HR akcí a debatuji s lidmi v oboru. S rodinou jezdím rád na hory a na lyže. Moc volného času nemám, ale když se najde, rád zajdu na golf anebo si přečtu dobrou knížku se skleničkou bílého. Doporučil bych Sedm zákonů od Miroslava Bárty. Měla by to být povinná četba.