Duševní zdraví zaměstnanců už dávno není „hezkým softovým tématem“

Bez názvu-1

Práce v hybridním nebo remote režimu přinesla mnoho výzev pro všechny, kteří na ní jakýmkoliv způsobem participují. Mnoho se toho museli naučit zaměstnanci, ale také firmy a HR manažeři. Jednou z těchto výzev, a troufám si říct, že možná tou největší, protože je často neviditelná a obzvlášť v hybridním režimu těžko rozpoznatelná, je psychická pohoda a podpora zaměstnanců.  

Hybridní režim práce vyžaduje od zaměstnanců poměrně velkou disciplínu. Celkově můžeme zaměstnance pracující v tomto režimu práce rozdělit, zjednodušeně a s trochou nadsázky, na dva druhy. Jedni, kteří jsou velmi disciplinovaní, mají jasný řád v tom, kdy se pracuje a kdy začíná soukromý život. A pak tu máme ty, kteří k práci z domova přistupují tak, že klidně zapnou pračku, zajdou si po obědě zaběhat, ale pak zjistí, že vlastně sedí ještě v 10 večer u počítače s pocitem, že vlastně pracovali celý den, a svým způsobem mají pravdu. Absolutně se jim totiž smazal rozdíl mezi pracovní a soukromou částí dne.  

Ačkoliv práce na dálku má své nesporné výhody, nemusí vždy sedět všem a i těm, kterým tato práce vyhovuje, se jako HR musíte věnovat. Co totiž při hybridním režimu může trpět stejně jako produktivita a kreativita, je duševní zdraví a pohoda vašich zaměstnanců. Pojďme se ale nejdřív podívat na to, co to vlastně duševní zdraví je. Jak ho poznáte? Ne, opravdu nestačí se zaměstnanců pouze zeptat, zda se cítí fajn nebo jestli se mají dobře. Dejte si ruku na srdce, jak na tuto otázku odpovídáte vy? 

Co je to duševní zdraví a proč je důležité se mu věnovat? 

Duševní zdraví je pocit pohody, díky kterému zvládáme všechny naše běžné stresy, zvládáme pracovat produktivně, dokážeme využívat svůj potenciál a jsme tak prospěšní nejen sobě, ale i své komunitě. Alespoň takhle zkráceně zní definice duševního zdraví z Národního zdravotnického informačního portálu.  

Proč je důležité, aby vaši zaměstnanci byli v duševní pohodě?  

  • Dokáží dobře přijímat informace. 
  • Rychle a efektivně řeší problémy, a to i bez větších emocí. 
  • Jsou kreativní. 
  • Aktivně se zapojují do dění kolem sebe – jsou spokojenější a angažovanější. 
  • Dokáží dobře komunikovat a zvládat vlastní emoce. 

Tohle jsou asi body, které od svých zaměstnanců opravdu chcete a očekáváte. A mimochodem – duševní pohoda vašich zaměstnanců není pouze softové téma, ale naopak téma, které má přímý vliv na vaše businessové výsledky. WHO totiž odhaduje, že náklady kvůli depresi a úzkostem se celosvětově pohybují okolo 1 bilionu dolarů ročně. A to vše kvůli neproduktivitě, kterou způsobují. 

A teď už k věci…Jak se duševnímu zdraví v hybridním režimu práce věnovat?  

A zase ta komunikace 

Nezapomínejte se zaměstnanci mluvit. Často máme v hybridním režimu práce tendence všechno uspěchat, protože když jste připojeni na online callu, tak máte pocit, že druhou stranu nechcete zdržovat. Navíc myslím, že v tomto „uspěchanějším“ režimu máme pořád někde v podvědomí, že okolí musíme stále dokazovat, že jsme i doma efektivní a makáme. K čemu ale nedostatek komunikace vede? K velké míře izolovanosti a ztrátě pocitu sounáležitosti s firemní kulturou (ta se totiž, ať chceme nebo ne, v hybridním režimu skutečně mění). Kromě nastavení nepracovních meetingů a spojovacích aktivit nezapomeňte na 1:1 meetingy, ve kterých neopomenete ani osobní část života zaměstnanců. Samozřejmě s respektem k tomu, co vám oni sami budou ochotni sdělit. Vaším hlavním cílem je snížení pocitu izolace u každého zaměstnance. 

Pracujte na důvěře a psychologicky bezpečném prostředí 

Bez psychologicky bezpečného prostředí nikdy nedocílíte toho, aby se vám zaměstnanci otevřeli a cítili se dobře. S tím jde ruku v ruce důvěra. Pracujte s managery na tom, aby dokázali ve svých týmech toto prostředí vytvářet, podporujte kulturu otevřenosti a učte své zaměstnance sdílet jejich pocity.  

Ukazujte, že mít dovolenou a odpočinek je OK, normální a potřebné  

Podporujte čerpání dovolené a to, že je normální na dovolené skutečně vypnout. Ukazujte, že psát z dovolené e-maily a připojovat se na cally není žádné hrdinství. V tom ale musíte jít příkladem jak vy, tak management celé firmy. Odjel někdo na zajímavé místo? Poproste tohoto kolegu/kolegyni o prezentaci zážitků a fotek celé firmě. Sdílejte, jak moc jim dovolená pomohla v tom mít opět hodně energie do práce.  

Vzdělávejte své zaměstnance v oblasti duševní hygieny a prevence  

Dejte velký prostor tomu, aby se téma duševního zdraví mezi vašimi zaměstnanci vůbec otevíralo. Vzdělávejte je. Zkuste pravidelně zavést třeba dny duševního zdraví, založte Slack Channel, kde budete pravidelně posílat tipy, jak se věnovat duševní hygieně.   

Dejte zaměstnancům možnost navštěvovat terapie  

Je dost možné, že někteří zaměstnanci budou mít ostych své problémy řešit třeba s vámi jako HR nebo se svým managerem. Nutno si přiznat, že navíc ne ve všech případech jsme ještě schopni zaměstnancům sami pomoci. Zaveďte benefit, který bude dávat skutečně smysl, a tím je možnost např. online terapie. Často mluvte o jejích výhodách a tuto možnost zaměstnancům připomínejte. Terapie zpřístupněte anonymně, aby je mohl bez obav využít každý zaměstnanec.