Digitalizace mezd není věda ale nutnost

sloneek-screen

Pryč jsou doby, kdy se veškerá personalistická agenda včetně mezd, zpracovávala výhradně na papíře. Možná si ještě vzpomenete na papírové žádanky o dovolenou na zotavenou, papírový sešit s docházkou ladně pohozený u vchodu do budovy, papírové mzdové pásky a předávací protokoly.

wesley-tingey-snNHKZ-mGfE-unsplashPhoto by Wesley Tingey on Unsplash

Dá se říci, že dokud zaměstnanci docházeli do kamenných poboček se stejnou pravidelností jako generace jejich předků, papírová evidence byla když nic jiného, tak alespoň realisticky použitelná. To se však dramaticky proměnilo s příchodem pandemie covidu.

Podle zprávy OECD ze září 2021 vzrostl počet zaměstnanců pracujících přes telekonference v Austrálii, Francii a Velké Británii na neuvěřitelných 47%. V Japonsku, které tou dobou ani nezavedlo lockdown, vzrostl poměr vzdáleně pracujících z 10% na 28%. Co je důležité – vnímaná výkonnost zaměstnanců oproti očekáváním před pandemií vzrostl. Jedno je tedy jisté, že práce na dálku tu s námi zůstane.

S trochou nadsázky se dá říci, že nás pandemie rychle naučila, že co nebude digitální, nemusí být vůbec. Byrokracie je v hledáčku technologických firem přinášejících na trh digitální řešení na prvním místě, protože jde o relativně snadný cíl.

Digitalizace mezd jako taková se dá rozdělit do dvou na sebe navazujících fází, a sice sběr dat a jejich následné zpracování. Ono zpracování je digitalizované již delší dobu. Přispěla k tomu neustále narůstající komplexita legislativního prostředí, které je tak složité, že v ruce na papíře již nikdo české ani slovenské mzdy vypočítat neumí.

Opravdový rozmach nyní zažíváme v první fázi, tedy sběru dat. Sem patří digitalizace procesů – elektronická evidence zaměstnanců a pracovní doby, online docházka, schvalovací workflow dovolených a time tracking. Rovněž podepisování dokumentů a evidence pracovních pomůcek se všemi procesy je dnes možné mít plně online.

sloneek screenDashboard aplikace Sloneek

Pokud byste snad s digitalizací mezd a nejlépe celé personalistiky chtěli ještě chvilku váhat, pak si položte otázku, zda stojíte o to, aby u vás pracovala mladá generace pracovníků. Pro ně je totiž hybridní pracovní prostředí, digitální personální agenda i neustálé online spojení s jejich firmou samozřejmost a nutnost.

Naštěstí zavedení kompletní digitální personalistiky má snad kromě potenciálního úniku dat již jen samé výhody. Všichni ve firmě mají absolutní přehled o všem, co se jich týká a co potřebují vědět. Personalisté mají pořádek ve svých lidech, manažeři ve svých podřízených a vedení má přesně informace pro strategické rozhodování.

A tak si možná říkáte, že dáte digitalizaci šanci. V tom případě vám doporučuji, abyste začali s řešením, které je navrhnuto s ohledem na potřeby firmy vašeho typu, je otevřené, snadno lze propojit s ostatními systémy a rychle ho zavedete. Také není k zahození to, když je uživatelsky přívětivé, protože tím naštvete jen minimum z těch, kteří zrovna nevyhledávají změny. Jenže změna je život, tak s chutí do toho!

Bc. Václav Martin, MBA
Head of Sales and Marketing