Group 33959
Sloneek Inteligence -
Vaše celé HR v jedné konverzaci 🔥
Získat přístup

Neférové zacházení na pracovišti

Neférové zacházení na pracovišti je silné téma, které může zanechat mnoho následků – a to jak na zaměstnancích, tak na zaměstnavateli a jeho firemní značce. Jde o situace, kdy se se zaměstnanci zachází jinak než s ostatními – bez jasného důvodu. Někdy jde o drobnosti, jindy o dlouhodobé přehlížení, znevýhodňování nebo otevřenou šikanu. A to může velmi rychle vyeskalovat nejen k zníženému výkonu a angažovanosti, ale také k zdravotním problémům. 

Co je to neférové zacházení v práci?

Pod tímto pojmem rozumíme jakékoli nerovné, ponižující nebo diskriminační jednání na pracovišti. Typické příklady neférového zacházení v práci zahrnují:

  • rozdílné odměňování za stejnou práci,
  • upřednostňování vybraných zaměstnanců při povýšení,
  • záměrné vylučování z porad či projektů,
  • kritiku bez konstruktivní zpětné vazby,
  • šíření pomluv nebo ponižující komentáře,
  • ignorování žádostí o školení nebo rozvoj,
  • diskriminaci z důvodu pohlaví, věku, těhotenství, zdravotního stavu či původu.

Chcete se podívat, jakým způsobem vám může Sloneek pomoci s neférovým zacházením na pracovišti? Podívejte se na náš modul schránka důvěry.

Diskriminace na pracovišti

Diskriminace v zaměstnání je právně zakázaná a vztahuje se na ochranu osob na základě rasy, pohlaví, věku, zdravotního postižení, náboženství, orientaci a podobně. Zaměstnavatelé mají povinnost vytvářet inkluzivní prostředí, zabraňovat obtěžování a poskytovat přiměřené úpravy pracoviště pro zaměstnance se zdravotním omezením. Nedodržení těchto povinností může vést k právním postihům, ztrátě důvěry i reputačním škodám.

Dopad diskriminace

Diskriminace negativně ovlivňuje psychické i fyzické zdraví zaměstnanců, snižuje morálku a produktivitu a může vést ke zvýšené fluktuaci. Na úrovni organizace ohrožuje firemní kulturu i pověst zaměstnavatele.

Jak může HR a vedení pomoci

Z pohledu HR a vedení firem je klíčové budovat kulturu férovosti – kde má každý zaměstnanec jistotu, že s ním bude zacházeno s respektem. Hraje klíčovou roli v prevenci a řešení diskriminace. HR by mělo vytvářet směrnice proti obtěžování, školit zaměstnance, zajišťovat spravedlivé procesy náboru, odměňování i povyšování a poskytovat bezpečné prostředí pro hlášení stížností. HR také chrání firmu tím, že dokumentuje stížnosti a podniká nápravná opatření. Vedení by jim mělo být velkou oporou.

Praktické kroky mohou zahrnovat:

  • pravidelné školení manažerů o férové komunikaci,
  • transparentní pravidla odměňování a hodnocení výkonu,
  • interní kodex etického chování,
  • dostupné a bezpečné kanály pro hlášení problémů – zařídit cesty pro zaměstnance, jak se mohou svěřit – i anonymně. Nejčastěji se tvoří směrnice, ve které zaměstnanec najde konkrétní postup, co má dělat, koho má kontaktovat a jakým způsobem. Může to být emailem, telefonicky, osobně, nebo anonymním listem, který vloží do speciální schránky. Zároveň musí zaměstnanec vědět, kdo má k informacím přístup a co se bude dít dál.

Jak reagovat na neférové zacházení (z pohledu zaměstnance)

  1. Promluvte si s nadřízeným nebo HR. Někdy pomůže otevřený rozhovor – pokud možná bez emocí, věcně a s konkrétními příklady. Doporučujeme promluvit si nejprve s člověkem, u kterého pociťujete tento typ chování. Pokud v něm/ní nemáte důvěru, nebo je situace už vyhrotěnější (například obtěžování, šikana), HR by mělo být vaším partnerem, který dokáže situaci zanalyzovat a pomoci najít řešení.
  2. Pište si záznamy.Ukládejte si e-maily, poznámky a konkrétní příklady situací. Tyto informace mohou být důležité, pokud budete chtít podat stížnost nebo konzultovat právní kroky. Když se takové situace dějí osobně, je dobré mít svědky.
  3. Zjistěte, jak podat stížnost.Většina firem má interní proces – etickou linku, anonymní formulář nebo možnost obrátit se na důvěrnou osobu. Pokud interní cesta nepomůže, můžete se obrátit na Státní úřad inspekce práce (v ČR).
  4. Zvažte právní pomoc.Pokud máte důkazy o diskriminaci nebo dlouhodobém neférovém zacházení, je možné se obrátit na advokáta specializovaného na pracovní právo. Ten vám poradí, zda je možné zaměstnavatele žalovat nebo situaci řešit jiným způsobem. V případě závažného porušení může jít až o pracovnoprávní žalobu.

Kdy má smysl žalovat zaměstnavatele?

Žaloba je krajní možností, ale někdy je nutná – například pokud neférové zacházení na pracovišti zahrnuje šikanu, diskriminaci, neoprávněné ukončení pracovního poměru a nikdo (ani z HR) vám nechce nebo neví pomoci. Advokát vám pomůže posoudit, zda máte dostatek důkazů a jaký je reálný postup. Často už samotná právní konzultace vede k tomu, že se zaměstnavatel začne chovat korektněji. Otázka pak je, zda chcete v takovém prostředí dále pracovat.

Závěr

Neférové zacházení na pracovišti není jen individuálním problémem – dotýká se celé firemní kultury a důvěry mezi lidmi. Každý zaměstnavatel by měl usilovat o prostředí, kde se s každým zachází s respektem, spravedlivě a transparentně. Stejně tak by zaměstnanci měli mít jistotu, že jejich hlas bude vyslyšen a že jakýkoli problém lze bezpečně řešit.

Férovost, otevřená komunikace a jasně nastavené procesy nejsou jen „hezké na papíře“ – jsou základem zdravých pracovních vztahů, dlouhodobé loajality i dobré pověsti firmy. Ať už jste zaměstnanec, manažer nebo HR, odpovědnost za férové zacházení máme všichni.

Banner Sloneek Vyzkoušet zdarma

Jsme tu pro vás

Můžeme vám pomoci?

Naši experti zodpoví otázky, ukážou vám Sloneek a pomůžou modernizovat vaše HR.

  • Špičkový onboarding
  • Představení všech funkcionalit
  • Prezentace a nabídka vašemu HR na míru
  • Odpověď na jakékoli dotazy
Group 1469
image 70
image 69
image 55

Zanechte nám kontakt, 
ozveme se vám.