Group 33959
🤖 Umělá inteligence ChatGPT dorazila do HR.
Objevte Sloneek AI 👈
🤖 Umělá inteligence ChatGPT dorazila do HR. Vyzkoušejte jej zdarma už dnes!

    Inspirace ke stavbě a vyhodnocování skill setů / kompetenčních modelů

    Víme, s čím se při sestavování a vyhodnocování dovedností (kompetencí) budete potýkat. Naše zkušenosti vám mohou být inspirací.

    Co v článku najdete?

     

    Proč a jak s řízením přes dovednosti / kompetence začít

    Tento způsob řízení vnáší do firemního prostředí řád, přehled, efektivitu, úspory, zvýšení motivace a v neposlední řadě radost.

    Proč používáme jako ekvivalent k termínu KOMPETENCE alternativy jako skilly nebo dovednosti?

    Často se ve všech jazycích stírají drobné nuance v samotném výrazu Kompetence. Skilly / Dovednosti jsou častěji využívané a lépe chápané (i když ne přesně). Český jazyk má navíc pro jedno slovo dva různé významy:

    • kompetence jako vyjádření moci něco udělat, rozhodnout
    • kompetence jako souhrn vědomostí, dovedností, zkušeností a postojů lidí, kteří pro vás pracují (nebo by mohli)

    A právě ten druhý výraz je ten, o který tu jde. Nejde tedy o záměr mást, ale přiblížit, vysvětlit a naučit používat správný tvar. 

    Přehledně a v kondenzovaném pohledu jsme připravili e-Book, který vás řízením na základě kompetencí provede opravdu v detailu. S tipy, triky, checklisty. Stáhnout si ho můžete ZDE. Zároveň pro vás máme připravený i průvodce kompetenčními modely v praxi.

     

     💡 Počáteční inspiraci najdete i v prvním videu / podcastu s naším Milanem. Práci s kompetencemi uvádí do kontextu života firmy. 

     

    🎧Podcastovou verzi si můžete pustit zde. V odkazu jsou linky i na jednotlivé podcastové platformy Apple, Google, Spotify i Deezer

     

    💡 Do hlubšího vysvětlování tématu se můžete pustit ve dvou dílech s Milanem a Matějem Chadimou. Podíváme se na v detailu na soulad mezi firemní strategií a kompetencemi, jejich řízením. 

    🎧 Podcastová verze zde

     

    🎧 Podcastová verze zde.


    Jak kompetenční modely / skill sety stavět

    Existují různé přístupy. Z praxe velmi doporučujeme vyhýbat se hodnocení nic neříkajících nebo naopak všeobjímajících kompetencí jako jsou komunikační nebo prezentační dovednosti.Jde o velmi široká témata, a tak je vhodnější vybrat z nich právě tu část, která je pro danou roli klíčová. Například prezentace před auditoriem větším než 100 osob nebo Navazuje vztahy s klíčovými stakeholdery, iniciuje a vede jednání s jasnými výsledky. Jde tak o konkrétní projevy chování / dovedností, které jsou pro konkrétní pozici klíčové a mají být hodnoceny i rozvíjeny.

    Pokud ale přesto tyto zjednodušené výrazy budete používat, velkou péči věnujte dobrému popisu hodnotící škály! 

     

    💡Pamatujte, že neexistuje univerzální řešení. Každá firma je trochu jiná a každá tak bude potřebovat trochu jiné nastavení.

    Dobrou inspirací a do jisté míry návodem pro formulaci je využití Centrální databáze kompetencí. Pomůže vám se rychle zorientovat, nasát inspiraci i pomoci s formulacemi. 

    POZOR: nenechte se svést tím, že jsou pro pozice kompetence v databázi připravené. Pečlivě zvažujte jejich přesné převzetí. Vnímejte je jako inspiraci

    Nastavování hodnotící škály

    Stejně jako u samotných kompetencí, i škály jsou velmi individualizovatelné. Které využíváme v praxi my?

    digit-one_31-fe0f-png ANO / NE (boolean) – vhodné zejména u posuzování tvrdých kompetencí. Využívejte ho tam, kde nehodnotíme žádné „mezi“.

    digit-two_32-fe0f-png Hodnocení polarit – abstraktnější forma hodnocení. Posuzujeme, jestli je aktuální stav kompetence více blíže nežádoucímu projevu reprezentovaného hodnotou „0“ nebo blíže „100“. 

    digit-three_33-fe0f-png-1 Hodnocení popisem škályHodnoty škály (např. 0-5) přesně popíšeme, aby bylo zřejmé, co která úroveň vyjadřuje. Přístupy zde používáme 2:

      • Př. 1: Stanovuje realistické a relevantní cíle. Umí plánovat.
        • 0 – Nesouhlasí
        • 1 – Zřídka
        • 2 – Je-li k tomu příležitost
        • 3 – Pouze při velkém úsilí
        • 4 – Často
        • 5 – Vždy
      • Př. 2: Efektivní komunikace
        • 0 – formulování myšlenek jak v písemné, tak ústní podobě je značně problematické, schopnost naslouchat druhým je omezená, předávání informací ostatním je nahodilé, sporadické a kusé
        • 1 – formulování myšlenek, zejména v písemné podobě, je pro něj obtížné, mívá problémy s nasloucháním, informace předává ostatním pouze na vyžádání, jeho reakce na nečekané situace nelze předvídat
        • 2 – v běžných situacích jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě, naslouchá ostatním bez větších obtíží, sdílí informace, reaguje přiměřeně na vzniklou situaci, jeho komunikace není vždy přesvědčivá
        • 3 – jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě, naslouchá ostatním, reaguje asertivně na vzniklou situaci, dokáže svým projevem zaujmout ostatní, toleruje názory ostatních
        • 4 – formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na velmi dobré úrovni, aktivně naslouchá ostatním, zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené, dokáže prezentovat před skupinou, dokáže komunikaci otevřít, vytváří prostředí, aby komunikovali i druzí, vítá a rozvíjí názory ostatních, dokáže vyvolat konstruktivní konflikt, vyžaduje zpětnou vazbu
        • 5 – formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na výborné úrovni, praktikuje aktivní naslouchání bez výjimky za všech okolností, zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené, dokáže prezentovat na velkém fóru a svým projevem dokáže druhé přesvědčit, dokáže od jiných získat jejich skutečné názory a pracovat s nimi, dokáže využívat konstruktivní konflikty, umí pracovat se zpětnou vazbou, komunikuje s jinými kulturami.

    U druhého příkladu dávejte velký pozor na jasnou definici a dobrou argumentaci požadovaných projevů chování / znalostí. Snadno se stane, že popsaný projev nepostihne jasnou podstatu kompetence potřebné pro výkon dané role.

     

    Postup při tvorbě a hodnocení kompetencí ve firmě

     


    Něco navíc

    Ve školách dost věcí začíná i končí. Nabízíme pohled na práci s kompetencemi již ve škole.

    Podcastovou verzi si můžete pustit zde. V odkazu jsou linky i na jednotlivé podcastové platformy Apple, Google, Spotify i Deezer